Temmuz 23, 2013

Adatepe

Ozlem Ekenler
Yine geldim Kaz Dağlarının eteklerine. Hani Homeros'un İliada'sında adı geçen İda'ya... Blogun takipçileri bilir çok severim buraları. Dün Adatepe'ye gittik. Sonra da Zeus Altarına. Bilgiler tazeyken de yazmak istedim. Belki bu yaz buralardan geçecek olan vardır...

Wikipedia'da köy ile ilgili şöyle yazıyor
"1980'li yıllarda, kent yaşamından kaçan bir grup tarafından keşfedilir. Bu grup köyde harabe sayılabilecek yapıları alır ve geleneksel mimariye tamamen sağdık kalarak binaları yaşanılan mekanlara dönüştürür.*" Bu anlatım bile tek başına köye gitme isteği uyandırmıyor mu insanda?

Dün köyü gördükten sonra burayı mutlaka yazmalıyım diye düşündüm. Geçenlerde yolumuz Şirince'ye düşmüştü ve yıllardır duyduğum, insanların anlata anlata bitiremediği köyü görünce inanılmaz hayal kırıklığına uğramıştım. Şirince'nin sokaklarını görmenin imkanı yok çünkü her taraf tezgah ve satıcı dolu. Kiliseye çıktığımızda ise hem kilisenin bakımsızlığını görmek hem de avlusunun kafe olarak kullanıldığına şahit olmak epey sarstı beni. Nereden nereye geldin diyeceksiniz ama Adatepe'yi gezerken Şirince'nin ününün yarısına bile sahip olmayan bu köyün ne kadar az bilindiğini ve ne kadar güzel olduğunu düşündüm. Gerçi insanların bilmemesi de bir anlamda iyi, böylece köyün yapısı bozulmuyor. 1989'da sit alanı ilan edilmiş ve halen koruma altında. Umarım hep böyle kalır.

Zeytincilik ve zeytinyağı köyün en önemli geçim kaynağı. Ürünleri çok da lezzetli. Köye giderken Akçay yolu üzerinde Adatepe Zeytinyağı müzesi var. Zeytinyağı meraklıları için güzel bir müze. Girişinde de şu yazıyor,
...
Yani, öylesine ciddiye alacaksın ki yaşamayı,
yetmişinde bile, mesela, zeytin dikeceksin
hem de öyle çocuklara fkalır filan diye değil,
ölmekten korktuğun halde ölüme inanmadığın için,
yaşamak yani ağır bastığından
...
(N. Hikmet)

Tüm köye taş ev mimarisi hakim. Köyde halen harabe yapılar var. Sanırım zamanla onlarda restore edilecektir. Meydanda kocaman bir çınarın altında kurulu kahve, bana "O Ağacın Altını" hatırlattı biraz. Hani Çamlıca tepesindeki...

Köyün girişine yakın Zeus Altarı yazan kahverengi bir tabela göreceksiniz. Sakın es geçmeyin derim. Arabayı park ettikten sonra 10 dakika yokuş yukarı yürüyüşün sonunda inanılmaz bir manzara sizi bekliyor. Zeus'un Afrodit'le burada seviştiği ve Truva savaşını buradan seyrettiği söyleniyor. Mühim mekan yani, kaçırmayın...



Ozlem Ekenler




*http://tr.wikipedia.org/wiki/Adatepe,_Ayvac%C4%B1k

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder