Kasım 06, 2013

Durak 3: Batum - Hazırlanın 2014'ün görülecekler listesine adını yazdıracak bu şehir !

Foto: Özlem Ekenler
Ne kadar Rize Dedeman'ı sevmesek de, Rize'de uyanmak benim için çok güzeldi. Sabah sisi her yere çökmüş, önümüzde alabildiğine deniz manzarası; ortalama kahvaltımızı bitirdikten sonra Hopa'ya doğru yola çıktık. Tahmin edeceğiniz üzere Hopa'da turistik anlamda yapılacak birşey olmadığı için Hopa Batum'a geçmek için seçtiğimiz bir duraktı. 

Önce pratik bilgileri verelim. Arabamızı hemen sınır kapısının yanında bulunan otoparka bıraktık. Toplam 7 saate yakın vakit geçirdik ve günün sonunda 15 lira park parası verdik. Arabayı park ettiğimiz yer ile sınır yürüyerek 2-3 dakika. Batum'a araba ile geçmek de mümkün ama epey bir sıra olduğunu söylemeden geçemeyeceğim. Arabayla yurtdışına çıkış detaylarını daha önce yazdığım "arabayla avrupa" yazımda görebilirsiniz. Gürcistan'a vizesiz hatta pasaportsuz giriş yapabiliyorsunuz. Nüfus cüzdanınız yanınızda ise Batum keyfi yaşayabilirsiniz. Gümrük işlemleri girişte yarım saate yakın sürüyor dönüş ise çok daha kısa sürede tamamlanıyor. Sırada sabırlı olmakta yarar var lakin hayatımızda bu kadar karmakarışık bir gümrük sırası görmedik. Önünüze geçenler, kuyruğun altından sürünerek önünüze atlayan atik teyzeler vs. görebilmeniz çok mümkün. 

Gümrük Binası
Foto: Özlem Ekenler
Daha ülkeye girmeden mimari kitaplara girmiş Gürcistan gümrük binasını görüyorsunuz. Mimari merakı olanlar için (örnek: Ertuğ) oldukça ilginç bir bina, mimarı merakı olmayan için (örnek: ben) ise güzel bir fotoğraf şansı. Sınırdan geçince sizi bir sürü taksi bekliyor. Bazıları Türkçe bile konuşuyor. Ortalama 25-30 TL'ye taksiyle Batum merkeze ulaşabiliyorsunuz. Bu arada şunu da hatırlatalım Türk Lirası Batum'da geçerli bir para birimi. Sınır ve Batum merkez arasında bile turistik anlamda görülecek yerler var. Hopa'ya bu kadar yakın bir yerde bu kadar çok yapılacak şey varken, Hopa'nın hali bizi üzmedi desek yalan olur. Neyse konumuza dönelim ve başlayalım Batum'u anlatmaya...

Batum inanılmaz sahiliyle yazlık mekan olarak oldukça revaçta bir şehirmiş. Düşününce ülkenin en güney noktası olması bu argümanı oldukça geçerli kılıyor. Gürcüler dışında Ruslar tarafından da yazlık mekan olarak ziyaret ediliyormuş. Malum yazlık mekan ve deniz, deniz turizmini; deniz turizmi de şehri oldukça kalkındırıyor. Batum için de farklı bir senaryo olmamış. Bir de üstüne kumarhaneleri koyduk mu elimizde küçücük ama oldukça popüler bir şehir kalıyor. Son yıllarda mimari anlamda oldukça yatırım almış. Şehirde bitmiş ve halen yapılmakta olan bir çok modern bina görüyorsunuz. Çoğu otel ve kumarhane olarak inşa ediliyor. Ciddi bir turizm lokasyonu olarak lanse ediliyor ve işte bu yüzdendir ki Batum, önümüzdeki yıllarda görülmesi gereken şehirler listesine kesin adını yazdıracaktır. 


Orta Cami
Foto: Özlem Ekenler
Bizim Batum turumuz eski şehiri gezmekle başladı. Gittiğimiz gün Gürcistan'ın milli bayramı olduğu için çoğu yer kapalıydı ama açık olanlarla da idare ettik. Eski şehri gezerken gördüğümüz ilk şey cami idi. 1860 yılında yapılmış cami, Batum'da ayakta kalmış tek cami. Türkçeye bu caminin girişine asılmış yazılarda da rastlamak mümkün. Türkiye'de bu kadar renkli bir cami hiç görmedim. Pembe, yeşil, mavi renklerde kaligrafi kullanılarak süslenmiş, oldukça ilgi çekici bir kapısı var. 

Evropas Moedani meydanı bir sonraki durağımızdı. Medea anıtını tam da bu meydanın ortasına yerleştirmişler. Gürcistan'ı Avrupa'ya yaklaştıran kişinin anısına yapılmış bu anıt Gürcistan hükümetine 1 million Lariye (evet doğru okudunuz Gürcistanın para birimi Lari) mal olmuş. 

Batum'un sahili sadece denizi ile ilgi çekici değil. Aynı zamanda bir çok kafe ve restaurantın yanı sıra birbirinden farklı sanat eserlerinin ve eğlenceli objelerin sergilendiği, alabildiğine uzun bir sahil. Mesela Ali  & Nino heykeli mutlaka görülmeli. Metaldan yapılmış ve birbirinin içine girmiş erkek ve kadın heykeli geceleri ışıklandırıldığı için güneş battıktan sonra görülmesi önerilen bir eser. Tamar Kvesitadze tarafından yapılmış ve adını Kurban Said'in romanından almış. Oldukça heybetli ve kesinlikle gün ışığında bile güzel. 

Aslında restaurant olan ama yemeğe gitmeseniz bile hem binayı hem içeriyi görmek için mutlaka uğrayın diyeceğimiz yerlerden biri de Up&Down restaurant. Bina dahil herşeyin ters olduğu mekan biz gittiğimizde kapalıydı. Binayı ve girişini görebildik, biraz da içeri göz attık ama kapalı olduğu için içine girip gezmek ya da yemek yemek şansımız olmadı. Son olarak, biz gittiğimizde kapalıydı ama Gürcü sanatının örneklerini barındıran Adjara Sanat Müzesi de görülecekler listesinde yerini almıştı. 

Soldan sağa sırasıyla Gürcistan'ın eski ve yeni yüzü, Ali & Nino heykeli ve Up &Down Restaurantı
Fotoğraflar: Özlem Ekenler

Haçapuri
Foto: Özlem Ekenler

Batum'da ne yenir ne içilir derseniz, haçapuri en geleneksel yemeklerinden biri. Şimdi oyun bozanlık yapmak istemiyorum ama haçapuri dedikleri bildiğiniz Karadeniz pidesi. Daha küçük boyutlu, peyniri yöreye özel bir pide. Ama bildiğiniz peynirli pide, hatta yumurta sarısı da eksik değil. Gürcülerin kahvesini içtik. Tahmin edeceğiniz gibi o da oldukça Türk kahvesini andırıyor. Ama tadı daha yumuşak. Çayı da oldukça lezzetli bu arada. 




En son bir hatırlatma yapmamızda yarar var. Günübirlik turist olan kişiler ülkeye dönüşte Duty Free alışverişi yapamadıkları gibi, Gürcistan'dan da hediyelik eşya, içki vs. getiremiyorlar. Girişte çantalarınıza bakılıyor, haberiniz ola...

Batum gezisi sonrası Hopa'ya geri döndük. Bir gün daha ne kadar güzel olabilir diye düşünüyorduk ki, Ertuğ'un arkadaşı Özgür ve ailesi bizi akşam evlerinde misafir etti. Ve gezimiz boyunca yediğimiz en güzel yemekleri yedik. Bana babaannemi ve bayram günlerini hatırlatan burma baklava ve su böreğini görünce biraz duygulandım. Hele bir laz böreği yedik ki ne desek tadını nasıl anlatabiliriz bilmiyoruz. Kokulu üzüm ve hurma da gecenin diğer tadlarıydı. Sizin nezdinizde kendilerine tekrar teşekkür edelim istedik. Gider mi teşekkürümüz bilmiyoruz ama bizim turumuzun en güzel anlarından biri olduğu için buraya yazmasak olmazdı. 


Hiç yorum yok:

Yorum Gönder